A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Grafický procesor (angl. graphics processing unit, skrátene GPU alebo novšie aj visual processing unit, skrátene VPU) je procesor slúžiaci na výpočet grafických informácií pre zobrazenie údajov z počítača (alebo iného zariadenia spracúvajúceho digitálne dáta) na viditeľný grafický obraz zobraziteľný na monitore. Prevádza digitálne dáta do formy zobraziteľnej pomocou obrazových pixelov. Nachádza sa buď na grafickej karte alebo ako samostatný čip na matičnej doske počítača (vtedy hovoríme o integrovanej grafickej karte).
Úlohou grafického procesora nie je len jednoduché zobrazenie dát, ale aj prepočty virtuálnych trojrozmerných obrazových scén v reálnom čase. Vtedy hovoríme o 3D akcelerátoroch.
GPU vykonáva všetky grafické inštrukcie čím šetrí strojový čas mikroprocesora počítača, a zrýchľuje dostupnosť údajov. Tieto nemusia pri spracovaní v CPU putovať prostredníctvom zbernice do operačnej pamäte a odtiaľ do grafickej karty. V praxi to znamená že v keď sa v programe vyskytne inštrukcia pre spracovanie obrazu, tú nevykoná CPU, ale GPU.
GPU je skutočným procesorom s klasickou architektúrou disponujúcou výkonovými jednotkami (jednotka transformácii, osvetlenia, nastavenia a renderovania). Hlavnou činnosťou moderného GPU je rendering, čiže vizualizácia, tvorba reálneho obrazu na základe počítačového modelu so zohľadnením charakteristík scény a jej okolia. Model (zobrazovaný objekt) je charakterizovaný sieťou alebo drôtovou konštrukciou a je mu priradený definovaný povrch a vzťah k dopadajúcemu svetlu. Scénu charakterizuje umiestnenie svetiel a kamery, okolie farba resp. obraz v pozadí, hmla, vodné a svetelné efekty. Program na základe matematických algoritmov skonštruuje bitmapový obrázok simulujúci resp. napodobujúci reálnu scenériu. GPU potrebuje nielen dostatočne širokú zbernicu, ale aj podporu rýchlej pamäte umožňujúcej zápis a čítanie údajov.
Známi výrobcovia AMD (od konca 2010, kedy bola ATI oficiálne zrušená), NVidia, 3DLabs.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Grafický procesor
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Am486
Am5x86
AMD K5
AMD K6
AMD K6-2
AMD K6-III
Architektúra procesora
Athlon
Celeron
Cell (mikroprocesor)
Complex Instruction Set Computer
Digitálny signálny procesor
Duron
Emotion Engine
Freescale 68HC12
Grafický procesor
IA-32
IA-64
Inštrukčný súbor
Intel 4004
Intel 80286
Intel 80386
Intel 8080
Intel Core
Intel Core 2
Intel Core i7
Itanium
Itanium 2
Koprocesor
Matematický koprocesor
Mikrokontrolér
Mikroprocesor
Moorov zákon
Motorola 68020
Motorola 68030
Motorola 68040
Motorola 68060
Motorola 68881
Opteron
Pentium
Pentium 4
Pentium II
Pentium III
Pentium MMX
Pentium Pro
Podtaktovanie
PowerPC
Prerušenie
Pretaktovanie
Procesor
Qualcomm Snapdragon
Reduced instruction set computer
Register (procesor)
Sempron
SPARC
Streaming SIMD Extensions
Superskalárna architektúra
Vektorový procesor
VIA Nano
X86-64
Xeon
Zero Instruction Set Computer
Zilog Z80
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk